Skupina OSAS v Galérii Z

Autor: Peter Krivda Soliwarski | 21.6.2018 o 15:09 | Karma článku: 2,03 | Prečítané:  127x

Výber prezentovaných autorov, alebo umeleckých skupín vykryštalizovalo galériu do ojedinelého výstavného priestoru so špecifickým a u nás originálnym programom.

Stalo sa už akousi tradíciou, ktorá ale vychádza z programového zámeru, že sa v bratislavskej Galérii Z stretávame so špičkovým výtvarným umením zo sféry abstraktného umeleckého vyjadrovania. Dramaturgickú skladbu a program spomínanej galérie určuje výtvarník a galérista Viktor Hulík. Je nesporne podnetné, že okrem tvorby výtvarníkov domácej scény mapuje galéria aj tvorbu zahraničnú a čo je možno ešte zaujímavejšie, že ešte aj v abstraktnom umení sa špecializuje na úzky priestor geometrickej abstrakcie, ktorá tu, v Galérii Z dostala akési domáce miesto.

Výber prezentovaných autorov, alebo umeleckých skupín vykryštalizovalo galériu do ojedinelého výstavného priestoru so špecifickým a u nás originálnym programom, ktorý bez nadsázky v niektorých sférach supluje inštitúcie, ktoré majú výskum súčasných trendov vo výtvarnom umení takpovediac v popise práce. V neposlednom rade však, oblasť, ktorú sa pokúša zameranie Galérie Z pokrývať vychádza aj umeleckého programu samotného galéristu Viktora Hulíka, ktorý sám je členom niekoľkých zoskupení domácich i zahraničných nesúcich vo svojom názve abstraktní, geometrickí, konštruktivistickí, konkrétisti...

A tak aj súčasná výstava, ktorá predstavuje Umelecký spolok otvorených štruktúr z Maďarska (Open Structures Art Society – OSAS) založený v roku 2006 si dal za  cieľ zabezpečiť prezentáciu a zachovanie geometrického umenia, ktoré sa považuje za progresívnu tradíciu maďarskej umeleckej tvorby. Názov spolku je referenciou na slobodné vizuálne štúdie a tvorivé experimenty zastúpených umeleckých odvetví, na interdisciplinárne uvažovanie spolku a otvorenú spoločnosť Karla Poppera. Pri zoznamovaní sa so spolkom OSAS citujeme z propagačných materiálov Galérie Z :   

 “Iniciatívu Umeleckého spolku OSAS od začiatku podporuje Múzeum krásneho umenia v Budapešti (Szépművészeti Múzeum). Hlavným miestom usporadúvania ich mimoriadne kvalitných výstav je Vasarelyho múzeum v Budapešti. Svojimi pravidelnými podujatiami vytvárajú príležitosť pre stretnutia výtvarného umenia, dizajnu, architektúry, hudby, filmu a intermediálnych umení, na spoločné odborné diskusie a prezentáciu prominentných osobností formujúcich súčasné umenie. Organizovaním tematických výstav, vydávaním publikácií a pomocou sprievodných programov umiestňujú hlavné tendencie a vynikajúce výsledky maďarského konštruktívneho, konkrétneho umenia do európskeho kontextu a tým prispievajú k vzniku jednotnej naratívy.  Členmi spolku sú umelci a niekoľko historikov umenia, jeho predsedníčkou je Dóra Maurer.“ 

Členovia: Levente Bálványos, Barna Benedek, Tibor Gáyor, István Haász, Katalin Haász, István Haraszty, Katalin Hetey, Tamás Jovánovics, Antal Kelle, Tamás Konok, Zsuzsanna Kóródi, Dóra Maurer, János Megyik, András Mengyán, Júlia N.Mészaros, Vera Molnár, Barbara Nagy, István Nádler, András Szöllösi-Nagy, Judit Nemes, Kamilla Szíj a András Wolsky.
čestní členovia:  Bob Bonies, Hans-Jörg Glattfelder, Viktor Hulík, Manfred Mohr

Výber a koncepcia výstavy v Galérii Z je v kompetencii pani Júlie N. Mészáros.

Výstava sa už od vernisáže dostala do pozornosti najmä odbornej verejnosti aj keď vtedy, 6.6.2018 prichádzala v nesmierne upršaný podvečer. Ak nesie v záhlaví podnázov Konkrétne leto – Súčasné Európske geometrické tendencie veríme, že je predznamenaním ďalších zoznamovaní sa v rovnakom duchu . Z tvorby skupiny OSAS sa tešíme ešte do 29.7.2017 už v letnom slnečnom svetle.

 

text, foto © Peter Krivda Soliwarski & Andrej Trebatický

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.


Už ste čítali?